Doft av äpple eller garanterat resultat? Olika fokus vid städningen

Vad skulle få dig att välja ett specifikt städföretag? Är det städgaranti, ett lågt pris eller att hemmet kommer få en doft av äpple? Det är i alla fall några av de unika fördelarna som städföretag i Örebro använder när de marknadsför sin hemstädning. 

I stort sett alla städföretag, som vänder sig mot privatpersoner, erbjuder hemstädning. Det är den tjänst som allra oftast efterfrågas av kunderna. Men vad avgör då vilket städföretag som kunden väljer? Hur används marknadsföring för att lyfta upp ett städföretags unika fördelar? Vi har tittat på fyra olika städföretag och vilka ord som används i marknadsföringen. 

”Med garanterat resultat”

Ett städföretag, som är verksam i Örebro, poängterar i dess marknadsföring att de har hemstädning ”med garanterat resultat”. Det många konsumenter troligtvis tänker på är i detta fall den städgaranti som många städföretag erbjuder även om alla inte har denna service. 

Städgaranti innebär i korthet att städning pågår till att kunden blir nöjd. Detta alltså om kunden inte är nöjd. Precis som en vanlig garanti fungerar. Är man inte nöjd så får man förbättrad städning. 

Men ”med garanterat resultat” betyder egentligen bara att företaget kommer att ge hemstädning med ett resultat… Som alltid med marknadsföring får man fundera på vad orden egentligen betyder. 

”Vi har hushållsnära tjänster”

Många som har hemstädning väljer att komplettera detta med flera andra tjänster. När städföretaget är på plats kan de utföra en rad tjänster som även dessa är berättigad till RUT-avdrag. Det kan exempelvis vara strykning, plantering eller sortering av tvätt. 

Genom att ett annat företag i Örebro väljer att marknadsföra sig med ”Vi har hushållsnära tjänster” påpekar de att man har ett brett utbud. De kan anlitas vid hemstädning, flyttstädning och trädgårdsskötsel. Men kan även anlitas för barnpassning eller strykning… Allt på ett ställe kan självklart vara en fördel för kunden. 

”Med en doft av äpple

En mer ovanlig väg kan hittas hos ett städföretag som har hemstädning som huvudtjänst men som även har vissa tilläggstjänster och städuppdrag. När de marknadsför sig på Google har de nämligen valt att skriva ”….med en doft av äpple”. 

Det bör inte vara många som primärt söker ett städföretag som lämnar efter sig en svag doft av äpple men städföretaget har fångat något i sin marknadsförings om många andra städföretag inte har. En känsla. 

Vilken känsla har får du när du öppnar dörren och kliver in i ett nystädat hem. Ett hem där sakerna ligger på sin plats, dammet är borta och diskbänken skiner. Kanske ligger det även en svag doft av äpple i hemmet. 

Det är denna känsla som detta städföretag förmedlar med sin marknadsföring. Ofta vänder sig marknadsföring just till våra känslor då detta är vad som ligger bakom en rad köpbeslut. 

I kampen om kunderna väljer vissa städföretag i Örebro att satsa på pris och städgaranti. Andra på att förmedla en känsla. Vad som är bäst återstår att se. Läs mer om hemstädning här: hemstädningörebro.se

15 nov 2019

Välkommen till bloggen Lär dig städa! Här kommer du att få alla slags nödvändiga och bra tips på hur man lättast städar hemma. Vad det kostar om man anlitar en städfirma. Hur man rengör sitt hem och mycket annat. God läsning!